Intimiteit en zintuiglijkheid staan centraal in het werk van theatermaker Marte Boneschansker en scenograaf Geartsje van der Zee. In het Performance Technology Lab werkt ze in het kader van haar nieuwe voorstelling TOURIST met audio tracking, een techniek waarbij het geluid dat de bezoeker over een koptelefoon hoort verandert naar aanleiding van de manier waarop de toeschouwer zich door de ruimte beweegt.
Boneschansker: ‘De voorstelling is gebaseerd op het verhaal van een moeder en een dochter die halverwege de negentiende eeuw van Den Haag naar Khartoum reisden. Het verhaal sprak me in eerste instantie aan vanwege het feministische aspect, maar het heeft natuurlijk ook een koloniaal randje: ze reisden daar als keizers. Ik heb toen met mijn moeder en Egyptische kunstenares Radha dezelfde reis gemaakt en merkte dat je als westerling nog altijd in een bubbel reist. TOURIST stelt de vraag: hoe breek je daaruit, hoe kun je verbinding maken met het onbekende?
‘We delen mensen op basis van uiterlijke kenmerken snel in hokjes in, dus ik wil een ruimte creëren waar het gehoor het leidende zintuig is. Het decor is duister om een gevoel van desoriëntatie mee te geven, dat je ook ervaart als je op reis bent. Kunnen we de bewegingen van het publiek sturen door audio cues? En hoe kan de voorstelling verder reageren op je beweging door de ruimte?’