Het werk van theatermaker Mirthe Dokter is zeer beeldend én muzikaal van aard. Aan de hand van analoge middelen als een overheadprojector en het maken van live tekenen schept ze een wereld waarin de toeschouwer kan verdwijnen, ondersteund door live muziek. Voor haar nieuwste project Leatherback wil ze onderzoeken welke aanvullende rol digitale middelen kunnen spelen.
‘Het project is voortgekomen uit een reis naar Ghana, waar ik mensen ontmoette die hun leven in het teken hebben gezet van het beschermen van de zeeschildpad. In de eerste versie van de performance probeerde ik het Ghanese strand te scheppen met het publiek, door middel van live-animatie en live muziek met behulp van een loopstation. Om de immersie voor het publiek nog te vergroten wil een ‘surround documentaire’ maken met behulp van digitale filmbeelden die ik daar ga maken (ik ga in november terug). Hoe kun je die beelden combineren met het analoge beeld van de overheadprojector, en hoe kan analoog getekend beeld overgaan in digitaal getekend beeld?
‘Ik vind het vooral belangrijk dat je in mijn voorstelling met andere ogen naar dieren gaat kijken, dat een dier net zo belangrijk kan zijn als een ander mens. Door het publiek zo sterk mogelijk in een andere belevingswereld onder te dompelen hoop ik ze aan ander perspectief te geven en een echte ontmoeting met hen te creëren.’