Age
nda
Doe
mee
  • Lab #10 | 6 t/m 11 JUNI 2022
  • Lab #9 | 22 T/M 27 NOVEMBER 2021
  • Lab #8 | Researchweek ArtEZ 7 t/m 11 september 2021
  • #Nineties’ Lab | 13 maart t/m 1 mei 2021
  • Lab #6 | 2 t/m 6 november 2020
  • Lab #5 | Zomeratelier 2020
  • Lab #4 | Seminar HKU – 21 t/m 27 januari 2020
  • Lab #3 | 6 t/m 10 januari 2020
  • Lab #2 | 19 t/m 22 november 2019
  • Lab #1 | 3 t/m 10 juli 2019
 
BOKSZAK ALS INSTRUMENT

Curator en performancekunstenaar Yun Lee onderzoekt hoe de bewegingen en gebruiken van vechtsport ingezet kunnen worden in een geluids-performance. Door gebruik te maken van technologie die de bewegingen van een boksbal en een trainende bokser kan omzetten in data, probeert Yun Lee de dynamische wereld van de vechtsport te vertalen naar geluid.

 
LIVE CINEMA THEATER

Podiumkunstenaar Wensley Piqué onderzoekt voor zijn theatervoorstelling de mogelijkheden die live cinema biedt om zijn verhaal te vertellen. Door met miniatuurfiguren te werken die tijdens de voorstelling gefilmd en geprojecteerd worden door één of meerdere camera’s, krijgt het verhaal een multidisciplinaire lading.

 
DANS OP ALGORITMES

Choreografe Valentina Campora wil onderzoeken hoe onze dagelijkse ervaringen worden omgezet in data, hoe deze informatie wordt gevoed aan AI-software en hoe deze algoritmes vervolgens onze omgeving en ervaringen beïnvloeden. Ze wil machine learning software los laten op een ruimte waar het algoritme kan leren van mensen die dansen, muziek maken, spreken en schrijven.

 
BIODATA TIJDENS THEATER

Interdisciplinair maker Sophie Luiken onderzoekt voor haar theatervoorstelling de relatie tussen acteur, technologie, publiek en objecten op het toneel. Door gebruik te maken van technologie die tijdens de voorstelling de hartslag van de toeschouwer kan meten, probeert ze de chaotische binnenwereld van het publiek zichtbaar te maken en van invloed te laten zijn op het podium.

 
PLANT ALS PERFORMER

Choreografe Flavia Pinheiro onderzoekt het gedrag van de mimosa pudica, een plant die haar blaadjes dichtvouwt bij aanraking. Door sensoren aan te sluiten op de plant, speculeert Flavia over het denkmodel van planten in tegenstelling tot mensen en heroverweegt ze de verhouding tussen mens en plant in de maatschappij.

 
CINEMA ALS CHOREOGRAAF

Choreografe Elisabeth Borgermans onderzoekt het werk van verschillende politieke filmmakers om te ondervinden welke strategieën zij bieden voor het maken van een politieke dans. Ze gelooft dat cinema een directe impact heeft op de diepste, ondergrondse patronen van de toeschouwer. Haar onderzoek balanceert op het snijpunt van politiek, filmtheorie en choreografie.

 
DIALOOG MENS EN MACHINE

Studio Animaspace (Angelina Kozhevnikova) onderzoekt hoe er een ruimtelijk dialoog kan ontstaan tussen de performer en het prototype van haar interactieve installatie. Door gebruik te maken van robottechnologie, choreografie en een ruimte die kan reageren op de bewegingen van mens en machine, ontstaat er een nieuwe vorm van performance en creativiteit.

 
MAGIE, MYSTHIEK & TECHNOLOGIE

MAGIE, MYSTHIEK & TECHNOLOGIE
Choreograaf en curator Ainhoa Hernández Escudero duikt voor ‘Blooming–The Saga’ in artificiële intelligentie en live interaction met video mapping.

 
AVATAR TACTIEL EN LEVENSECHT

AVATAR TACTIEL EN LEVENSECHT
In-disciplinair kunstenaar Abel Enklaar en scenograaf Davy Gerven willen uit beelden van een overleden acteur een avatar op scherm creëren die kan reageren op het publiek.

 
E-MOTION CAPTURE

E-MOTION CAPTURE
Danser / choreograaf Amit Palgi werkt aan Lacky You / Duet Synecdoche, een duet in het pikkedonker, door dansers in Motion Capture. Hoe vang je intimiteit, hoe breng je verbinding, als alleen avatars de dans zichtbaar belichamen?

 
MASSAGESTOEL GEHACKT

MASSAGESTOEL GEHACKT
Regisseur Anna Verkouteren Jansen hackt een massagestoel voor haar nieuwe immersieve 3D audio-installatie ‘Radio Sueño’.

 
BLOKKEN MET KARAKTER

BLOKKEN MET KARAKTER
Karlijn Vlug (ENSŌ physical theatre) onderzoekt de auditieve mogelijkheden van interactieve objecten. In hoeverre kan je door middel een diversiteit aan geluid laten horen? En lukt het zo om ieder object een eigen karakter mee te geven?

 
SONIFICATIE & SONOLUMINESCENTIE

SONIFICATIE & SONOLUMINESCENTIE
Interdisciplinair kunstenaar Mariah Blue bouwt met ‘Laser Voices’ aan een performatief telecommunicatienetwerk waarin spelers en publiek kunnen interacteren door middel van licht en geluid. Tijdens het lab onderzoekt ze de bandbreedte van wat auditief mogelijk is.

 
POLARISERENDE SPEELTUIN

POLARISERENDE SPEELTUIN
Interdisciplinair kunstenaar Niek Vanoosterweyck ontwerpt een interactieve ruimte voor zijn nieuwe voorstelling ‘Grijswaarden’: een speeltuin voor performers, waarin met licht en klank de omgeving gemanipuleerd kan worden.

 
A.I. POETRY IN VR

Illustrator en spoken word artist Luna Wicks experimenteert samen met filmmaker en nieuwe media kunstenaar Matthijs Vuijk met A.I. gegenereerde poëzie en VR voor een nieuw project over de technologie, kunst en menselijkheid.

 
LIVE DISTORTED ONLINE

Theatermakers en performers Eva Julia Bervoets en Marieke Giebels experimenteren met Green Screen, live/online en beeldbewerkings-software voor een nieuw multimediaal project over het transformerende mensbeeld.

 
LIVE VR HORROR

Theatermaker en performer Luit Bakker experimenteert voor haar nieuwe voorstelling A Garden of Heavenly Delights met de combinatie van VR, live-cinema en streaming – een sci-fi apocalyptische horror-ervaring.

 
DANS FILM ARENA

Choreografe Annemijn Rijk experimenteert met beamers en projectiematerialen voor Woman’s Work – haar nieuwe dansfilm-installatie over de positie van de vrouw in relatie tot het patriarchaat.

 
AUTOMATA IN BEWEGING

Kunstenaarscollectief BetweenTwoHands experimenteert met verschillende technieken om hun automata zelf te laten bewegen. Met live cinema-technieken onderzoeken ze hoe die automata vervolgens performers kunnen worden voor een groot publiek.
(Foto: Andrey Sukhinin)

 
ASMR LIVE CINEMA

Theatermaker Booi Kluiving onderzoekt met performer en vormgever Wieke van Rosmalen the next level live cinema studio, met audio, face recognition en bewakingscamera’s voor zijn nieuwe voorstelling SatisFactory.
(illustratie: Thomas de Wit)

 
KENETISCHE MACHINES

Theatermaker en Beeldend kunstenaar Jelle Stiphout ontwikkelt de techniek voor Drown my Friends – de eerste uit een serie theatrale kinetische interactieve machines, waarbij het publiek de kans krijgt om de wereld te veranderen.

 
HET ULTIEME (ZELF)PORTRET

Geïnspireerd op een project van Ruud Lanfermeijer uit 2011 – IK KLINK DUS IK BEN. Lanfermeijer zette in een installatie het DNA van mensen om naar muziek, een unieke melodie, live gespeeld door een machine.

 
ENSCENEREN IN VR

Bij theatermaker Bram de Goeij en kunstenaar Dennis Molema experimenteer je met Virtual Reality. Wat betreft enscenering kent VR opvallende vergelijking met theater. In plaats van een plat vlak, zoals bij gewone film, heeft VR ook een 3D ruimte als output. Met behulp van 360-camera’s, VR-brillen en een projectiescherm onderzoek je de theatrale mogelijkheden van VR.

 
DANCE AND CAMERA & ONLINE PERFORMING

Lucinda Wessels en CJ Perez hebben een aantal eigenzinnige dansfilms en interactieve projecten op hun naam staan. Samen presenteren ze een fysieke workshop waar direct op de vloer met techniek gewerkt wordt.

 
GREEN SCREEN & LIVE STREAM

Nineties leden Yannick Noomen (speler en maker), Noor van den Eijnden (video designer) en Marcel Harteveld (speler en Ohyay master) organiseren een workshop in online theatermaken – de virtuele ruimte als reële ontmoetingsplek in het hier en nu, het internet als locatie op zichzelf.

 
TECHNOLOGISCH ANTROPOMORFISME

Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen aan het niet-menselijke. Dat kunnen dieren of planten zijn, maar ook objecten, spullen, huisraad of gereedschap. Hoe kun je een levenloos object genoeg expressie geven om er een tegenspeler van te maken. En: hoe vertaal je jouw spelerschap naar iets dat zelf (nog) niet kan spelen?

 
OP ZOEK NAAR HET TREFFENDSTE BEELD

Met Stef De Paepe onderzoeken de deelnemers hoe je theatrale inhoud vorm kan geven door middel van projectie.

 
LIVE VIRTUAL REALITY

Interdisciplinair regisseur en onderzoeker Abel Enklaar ontwikkelt voor diens project Histories of Rapa Nui (Paaseiland) een nieuw prototype voor live virtual reality. Een experiment met nieuwe publieksopstellingen en narratieve strategieën om nog dichter op de huid van een publiek te zitten. Kun je in virtual reality het publiek midden in een theatrale ervaring zetten? Hoe zet je daarvoor live stereoscopisch 360 video het beste in?

 
INNIG MET EEN AVATAR

Theatermaker Hilde Tuinstra zoekt een technologie die het mogelijk maakt om een persoonlijk gesprek te voeren met een artificial intelligence. Ze experimenteert met 3D-camera’s en gezichtsherkenning en andere technieken om een avatar de menselijke communicatie aan te leren.

 
REAGERENDE MINIATUREN

Interdisciplinair kunstenaarscollectief ELLIPSIS – Cecilia Berghäll, Aina Roca Mora & Elsa van der Linden – zoekt de technologie waarmee het publiek direct invloed kan hebben op de gebeurtenissen in hun Diorama’s. Hoe kan het gedrag van het publiek licht, geluid en beweging beïnvloeden en mede bepalen hoe objecten tot leven komen?

 
INTIEME 3D PROJECTIE

Theatermaker en performer Leonie Kuhlmann duikt in de mogelijkheden van Pepper’s Ghost (a.k.a. hologram), projecties op water en andere materialen. Kan een projectie intiem en zelfs nog dichterbij voelen dan iemand die fysiek tegenover je staat?

 
INTERACTIEF PLAATJESBOEK

Theatermaker Stef de Paepe is altijd op zoek naar het juiste beeld. Hij onderzoekt de visuele mogelijkheden van interactieve projecties, sensoren, live cinema technieken voor een nieuw project waarin het publiek ontdekker én medemaker wordt van een nieuwe stad.

 
MEMEING MET ISADORA

Vormgever en theatermaker Wieke van Rosmalen en theatermaker Booi Kluiving duiken voor hun nieuwe live video performance in de programmeertaal van Isadora. Met geluid, muziek, projecties en live action willen ze real time en on stage theatrale memes kunnen maken.

 
IJSSCHOTS GEMAPT

Theatermaker en speler Milan Schleijpen wil voor de nieuwe voorstelling van IJsbeerINC. een ijsschots laten smelten. Hij zoekt de juist technologie om met projecties en objecten een dynamisch, geloofwaardig en tegelijk zo speels mogelijk beeld te krijgen. In een set up die reisbaar en flexibel blijft.

 
MOVING THE IMAGE

Choreograaf Christiaan Guerematchi onderzoekt voor zijn project Hissy-Fit de verhouding tussen het bewegend lichaam en projecties. Kan het dansende lichaam samenvallen met de projecties? Wat gebeurt er als het lichaam het canvas is? En op welke manier kunnen licht projecties samenspelen?

 
INTERACTIE VIA KOPTELEFOON

Sociaal theatermaker Nadja van der Weide wil onderzoeken hoe je een audio-ervaring interactief maakt. Is het mogelijk om een groepswandeling te maken in de publieke ruimte waarbij het publiek alleen maar door het geluid op de koptelefoon wordt aangespoord om interactie met elkaar te hebben? Hoe drijf je onbekenden in elkaars armen?

 
COMPONEREN MET LICHAAMSGELUID

Socioloog en kunstenaar Diane Mahin onderzoekt hoe de wereld eruit zou zien wanneer het menselijk lichaam binnenstebuiten wordt gekeerd en de anatomische binnenkant de overhand krijgt. Hoe kun je het geluid van het lichaam opvangen en hoorbaar maken? Hoe kan je daar live een compositie van maken? Kan je de performers real time laten bewegen op hun eigen darmmuziek?

 
Nineties Productions over Nineties’ Lab

Met een brede blik op wat theater allemaal kan zijn, en niet vies van het begaan van wat ongebaande paden, ging Nineties Productions een nieuwe uitdaging aan: kan je het internet benaderen als een op zichzelf staande locatie.

 
GASTOPTREDEN: Marta Wormer en Fatima Ferrari

DJ JJJ is een vrouwelijke spirituele dictator en partymaker. Zij werkt samen met verschillende vrouwelijke DJ’s voor de realisatie van de performatieve ervaring genaamd Dance dictatorship.

 
GASTOPTREDEN: LAURA VAN DOLRON

Gastoptreden doorheen het lab: Laura van Dolron schrijver, theatermaker, regisseur en performer, maakt drie van de acht weken deel uit van het Nineties’ Lab.

 
THE LUCID EXPRESS

Danseres en DJ Lucinda Wessels (Hows of Norms) presenteert een muzikale reis van chaos naar stilte. Ze neemt je mee naar het constante verkeer in je hoofd. Je geeft de performers een gedachte of gevoel die zij via hun eigen interpretatie zullen teruggeven.

 
PRIVATE DOMAIN

Theatergezelschap Hotel Modern versmelt muziek, performance, poppenspel en film in beeldende live-animatie voorstellingen. In Private Domain verkennen actrices Pauline Kalker en Arlène Hoornweg en beeldend kunstenaar Heleen Wiemer de intimiteit die kan ontstaan in het communiceren via webcams.

 
a queer.obj

De digitale wereld kan voor de een voelen als een commerciële, gevaarlijke plek en voor de ander als een biotoop waar ze connectie en gemeenschap voelen. Samen met performancekunstenaar Diederik Kreike beland je in een webcam sessie waarin algoritmen onze digitale ruimte en digitale zelf mogen verstoren. In welke andere formats, texturen of data kunnen we onze queer minds weergeven?

 
#FUCKTHEARTMARKET

Met haar instagramprofiel @t.e.r.r.a.k.o.t.a. inspireert Thais Di Marco jonge artiesten over de hele wereld. Deze influencer neemt je mee naar de hedendaagse kunstwereld, racisme en vrouwenhaat in de kunstwereld. Of zoals ze zelf zegt: “Ik hou van hedendaagse kunst, hoewel; ik heb het nog nooit eerder gedaan!”

 
DARKROOM

Datawetenschapper en muzikant Jo Kroese en theatermaker Tom Oliver plaatsen deelnemers in een digitale ruimte waarin ze navigeren en waarin intieme ervaringen worden gedeeld zonder elkaar te zien. Gedreven door geluid en collectieve verbeelding, neemt darkroom je mee van je huis naar een tijdelijke andere wereld.

 
SCHIMMEL/ FUNGUS

Theatergroep Babylon wil de vierde wand van de camera doorbreken, recht in iedereens woonkamer. De tekst Schimmel/Fungus, speciaal geschreven voor online theater door Niels Kuiters, is een onderzoek naar framing. Alles wat het publiek ziet op hun scherm, is een reconstructie en daardoor een manipulatie.

 
DE-MAKE-OFF-YOUTUBER-MAKE-UP-TUTORIAL…

Ariah Lester opent zich voor het herbekijken van zijn genealogische boom, zijn ervaringen als bruin persoon in de EU en de connecties met alle onzichtbare zaken die zijn wezen overstijgen.

 
PLACES TO LAND

De Amsterdamse band SILVERBONES nodigt je uit in hun hypnotiserende geluidswereld om samen op zoek te gaan naar plekken waar je kunt landen. Met hun luidruchtige gitaren, modulaire synthesizer, donkere zang, wuivende baslijnen en onvoorspelbare drums laten ze zich inspireren door elektronische muziek, rockmuziek en Andesmuziek.

 
THE MEMING OF LIFE

Jeff Aendenboom & Bas Vanderschoot vormen samen DINSDAG.ORG. Een nomadische organisatie die zich theatraal inzet voor verstandige onzin in een samenleving. Het wordt horizontaal beheerd en staat los-vast in haar leden en ze zijn allemaal dol op blauwe kaas.

 
VIDEO-INSTALLATIE & FYSIEKE VERVREEMDING

Voor zijn nieuwe video-installatie onderzoekt Tamar Blom hoe hij de bekende mee-deinende lichaamsbeweging van reizigers in een tram voor zichzelf kan omdraaien. Hoe houdt hij zijn bovenlichaam stil en schommelen juist de benen en voeten mee? Een onderzoek naar de juiste constructie en video-editing.

 
DROMENDE COMPUTER

Performer Diederik Kreike onderzoekt samen met Casper Wortmann het verbeeldingsvermogen van een A.I.-computer. Diederik en zijn team benaderen de technologie als spiritueel medium. Hoe verhoudt de menselijke verbeeldingskracht zich tot de fantasie van een A.I.?

 
GEBROKEN LICHT

Philip Vermeulen maakt grootschalige installaties met licht, geluid en beweging. Voor zijn nieuwe installatie, waarin hij met enorm roterende motoren licht breekt en vervormd, experimenteert hij met verschillende beamers, projectoren en de intensiteit daarvan, en onderzoekt hij de theatrale mogelijkheden.

 
STOP-MOTION INSTALLATIE

Voor hun nieuwe stop-motion animatie-installatie experimenteert Art Collective BetweenTwoHands met sensoren. Welke sensoren maken de installatie interactief voor toeschouwers? En hoe maak je de toeschouwer bewust van de invloed die hij/zij kan uitoefenen op de installatie?

 
DRIETRAPS LIVE CINEMA

Performance collectief Firma DRAAK schept een post-apocalyptisch aardoppervlak voor hun nieuwe voorstelling. Ze experimenteren met drietraps-projectie, videomapping en maquettes om deze magische wereld te creëren.

 
SYNERGETISCH LICHT

Performer en muzikant technologe Chagall stuurt in haar nieuwe multidisciplinaire performance muziek en visuals real-time aan met haar lichaamsbewegingen. Hoe vertaal je deze show naar een performance in de openlucht met een lichtinstallatie die makkelijk op te bouwen is?

 
DIGITALE TECHNIEKEN IN LIVE CINEMA

Kan je de levende wereld in een maquette plaatsen? Figuren Theatergezelschap Studio Figur onderzoekt de mogelijkheden van live cinema. Hoe maak je daar een levende wereld van en welke cinematografische middelen kan je daarvoor inzetten?

 
ON- & OFFLINE INTERACTIE

Met hun gehackte microscoop en zelfgebouwde muziekmachine onderzoeken mediakunstenaar Gertjan Biasino en geluidskunstenaar Jochem Baelus uit hoe muziek en beeld een constante interactie kunnen aangaan. Al improviserend komen Gertjan en Jochem tot een geheel.

 
DIGITAAL MEETS VLOEISTOFDIA

Kunstenares Linda Willemszoon tovert met haar vintage vloeistofdia projectoren de mooiste visuals tijdens shows. Hoe kan je deze analoge beelden digitaal uitsturen? Welke nieuwe visuele taal levert dat dan op? En hoe kun je een online publiek betrekken bij deze live performances en invloed geven op het verloop ervan.

 
HACKING ZOOM

Collectief SLPLZN maakt community-art in Amsterdam met de stad als decor. In het zomeratelier ‘hackt’ het collectief Zoom en onderzoeken de onbegrensde mogelijkheden van dit platform.

 
ZOOM-SMARTPHONE-ROBOT-FOYER

Hoe maak je een speelse online omgeving waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en zelf bepalen wat ze horen, zien en doen? Kunstenaar en oprichter van PIPS:lab Keez Duyves gaat samen met Jur de Vries aan de slag met robot-onderdelen en mobiele telefoons om zo’n ruimte te creëren.

 
INTERACTIEF GORDIJN

Kunstenaar en onderzoeker Marloeke van der Vlugt breide lappen van elektriciteitsdraad. Door ze aan te raken, op te vouwen of uit te rekken triggeren ze geluid of beeld. Hoe kun je met deze doeken spelen? Wat kunnen deze doeken nog meer triggeren?

 
EMPATHIE BOUWEN

Scenograaf en theatermaker Mirja Bons maakt theater waarin objecten de hoofdrol spelen. Hoe kan ze haar afvalwezentjes automatiseren en intelligent maken?

 
ANTHROPOMORPHITEIT

Het werk van kunstenaar en artist-in-resident bij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten Mette Sterre bevindt zich op het grensvlak van levende materie en hybride levensvormen, van organisch en artificieel. Tijdens het lab onderzoekt zij hoe ze haar robots reactief kan maken.

 
DE DINGEN VECHTEN

Beeldend collectief Firma DRAAK tovert met alledaagse spullen. Tot nu toe is de Firma zelf de baas. Wat als de spullen kunnen bewegen en het heft in eigen handen nemen? Nick Bos onderzoekt mechanica.

 
FANUC MAAKT MUZIEK

Kan de fameuze Robotarm uit de internet trilogie ‘Fanuc S-500’ ook zijn eigen muziek maken? Theatercollectief Urland onderzoekt de technologie die van een robot een componist kan maken.

 
IMPROVISERENDE ROBOTS

Multimedia kunstenaar Robin Coops wil een live cinema performance/improvisatie maken over robots en gefilmd door robots. Hoe kunnen de robots zowel performer als camera operator worden?

 
DANSEND IJZER

Voor een interactieve installatie op Cinedans ontwikkelen HKU studenten Hazal Ates, Iris Pontonie, Thomas Pieterse & Froukje Romkema een techniek waarmee het publiek ijzer kan laten dansen.

 
ROBOT DANST

Theatermaker Tim Hammer zet samen met wetenschapper Mike Ligthart zijn zoektocht voort naar hoe hij de NAO echt kan laten dansen. Een duet waarin hij de robot zijn hart laat zien en de robot het zijne. Hoe sociaal kan de NAO zijn?

 
SENSOREN STUREN BEELD

Voor het nieuwe project The world without us onderzoekt het collectief BetweenTwoHands allerlei sensoren. Hoe kan het publiek met adem, geluid, warmte of beweging invloed uitoefenen op de animaties?

 
ROBOTICA & BEAMERS

Voor de dans/film-installatie South of No North wil het collectief Lunatics & Poets meerdere beamers met robotica besturen. Licht, beeld, audio: alles moet als één geheel bewegen.

 
ARTIFICIAL INTELLIGENT DANCERS

De afgelopen twee jaar bouwde choreograaf Ugo Dehaes zijn eigen robot-wezentjes. Voor zijn project Forced Labor onderzoekt hij hoe hij met hen een choreografie kan maken door ze zelflerend te maken.

 
Poppenkast 2.0

De Toneelmakerij maakt jeugdtheater voor alle leeftijdsgroepen. Voor een nieuwe voorstelling doen ze onderzoek naar de poppenkast van nu. Kunnen Jan Klaassen en Katrijn buiten hun kijkkast tot leven komen? Hoe behoud je de aanraakbaarheid van de speelpoppen als je met projectie werkt? Hoe kunnen spelers live interactie aangaan met projecties?

 
Projectie en licht in sink

Filmregisseur Felix Kops doet Samen met zijn zus, zangeres Anne-Fay Kops vooronderzoek voor het audiovisuele theaterproject Reaspora – een zoektocht naar hun biculturele achtergrond. Hoe linkt hij zijn filmbeelden in een live show aan de verlichting on stage?

 
Live music & animation

De concerten van Tessa Rose Jackson -muzikant en grafisch kunstenaar – zijn een mengelmoes van live animatie en muziek. Om daarin een volgende stap te maken, experimenteert ze tijdens het Lab met project mapping en andere projectietechnieken. Hoe krijgt ze haar 2D animaties in een 3D omgeving tot leven?

 
Goochelen met projectie en licht

Performance collectief Firma DRAAK (Matthieu Wijdeven & Nick Bos) maakt beeldend fysiek theater. Inspiratie halen ze uit VR, Science Fiction, strips, games, Netflix, Youtube, Cosplay…

 
Pop-up objecten geanimeerd

Art Collective BetweenTwoHands (Erin Tjin A Ton & Gosia Kaczmarek) werkt op het grensvlak van beeldende kunst en theater. Voor een nieuwe theatrale installatie – naar het boek The World Without Us – experimenteren ze hoe papieren pop-up objecten kunnen transformeren dankzij projectie en animaties.

 
Interactief geluid

Marte Boneschansker, theatermaker, en scenograaf Geartsje van der Zee onderzoeken met geluidsontwerper Dennis Slot hoe ze met een audio tracking systeem een intieme zintuigelijke ervaring kunnen bouwen. Kan het publiek gestuurd worden door audio cues? En op welke manier kan beweging de audio beïnvloeden?

 
lichaam als instrument

Rapper Willem de Bruin en art director Toon Rooijmans onderzoeken hoe het lichaam van Willem als instrument ingezet kan worden. Het album Man in nood is een terugblik op het leven én een blik vooruit. Die tijdlijn willen ze visualiseren. Kan Willen met zijn bewegingen de beelden vooruit en terug spoelen?

 
Mappen op poppen

Hoe maak je van een wand vol poppenkoppen een muur van levende babyhoofden? Marlyn Coetsier van Tg. Winterberg experimenteerde samen met animator Linda Willemszoon met projecties op poppenkoppen. Welke animatievorm past het best? Hoe realistisch kunnen de hoofden worden? Wat gebeurt er als alle hoofden tegelijkertijd ontwaken en om eten beginnen te krijsen?

 
MAPPING AND MIXING

CJ P. Roxas, audiovisueel kunstenaar, werkt samen met danser/choreograaf Lucinda Wessels. Kun je een danser laten transformeren met hulp van project mapping? Kan een danser samen dansen met een projectie? Hoe kun je spelen met de schaduw op een geprojecteerd vlak? Roxas onderzoekt verschillende software voor project mapping.

 
VIDEO VANGEN

Cat Smits, theatermaker en actrice, onderzoekt samen met 4 performers en motion graphic designer Giuliana Dieni hoe de lichamen en maskers als canvas kunnen dienen voor projectie. Hoe laat je de choreografie en video mapping op elkaar aansluiten?

 
DIGITAAL VS ANALOOG

Hoe kunnen filmbeelden gecombineerd worden met de analoge beelden van de overheadprojector? Mirthe Dokter, theatermaker, beeldend kunstenaar, fotograaf, muzikant, schept met haar tekeningen, overheadprojectoren en live muziek een magische wereld. Kan haar handgetekend materiaal overgaan in digitale animatie?

 
MICROSCOOP GEHACKT

Voor een nieuwe audiovisuele performance over de verborgen wereld van micro-organismes, schimmels en cellen, zoeken mediakunstenaar Gertjan Biasino en geluidskunstenaar Jochem Baelus uit hoe muziek en beeld een constante interactie kunnen aan gaan. De beelden komen uit een gehackte microscoop en de geluiden uit een zelfgebouwde muziekmachine.

 
3D SCULPTUUR

Marjolein Vogels, danser/choreograaf, en Coralie Vogelaar, beeldend kunstenaar, zijn allebei gefascineerd door collectiviteit van lichamen. Voor een performance op 28 juli in galerie Bradwolff Projects willen ze met behulp van Kinect een 3D videosculptuur maken waarin meerdere lichamen live aan elkaar worden verbonden.

© 2025 Performance Technology Lab

Vimeo Facebook